RTuK justifies AK Party using TRT as propaganda mouthpiece

The Radio and Television Supreme Council (RTanduK) has defended the ruling Justice and Development Party (AK Party) for using the Turkish Radio and Television Corporation (TRT) as a propaganda organ during the current election campaign on the grounds that other TV channels broadcast in favor of other political parties, completely ignoring the fact that TRT is supposed to be impartial because it is funded by taxpayers.
Turkeyand’s state-run broadcaster, TRT, gave the lionand’s share of campaign coverage airtime to the AK Party and President Recep Tayyip Erdogan ahead of the June 7 general election, leaving Turkeyand’s opposition with little chance to get their messages out to the public on the state channels.
According to a report released by RTanduK, in the past month, the AK Party was given 54.5 hours. President Erdogan was also given 45 hours while the main opposition Republican Peopleand’s Party (CHP) had 14 hours, the Nationalist Movement Party (MHP) 7.5 hours and the pro-Kurdish Peoplesand’ Democratic Party (HDP) was given only three hours of airtime on TRT.
Reacting to the report, four RTanduK members who are known for their critical stances — Ali andOztunandc, Sanduleyman Demirkan, Esat andciplak and Ersin andOngel — have warned the TRT administration in a joint statement last week to maintain impartiality.
However, the RTanduK administration, which is mostly composed of AK Party officials, has objected to the statement on the grounds that many private TV channels such as andOzgandur Gandun TV, Halk TV and Jiyan TV, whose ratings are significantly low compared to TRT, are also broadcasting in favor of other political parties.
This justification drew strong ire as it is in contradiction with the Turkish broadcasting law, which prohibits the TRT from engaging in and”one-sided and partialand” coverage of election campaigns.
In a 2007 decision, the Supreme Election Board (YSK) reaffirmed the law, stating that and”there will not be one-sided and biased broadcastingand” and that and”providing equal opportunity is obligatory.and”
In the statement released by RTanduK administration, TV Channels like andOzgandur Gandun TV, Halk TV and Jiyan have been accused of broadcasting against the government. and”Those TV channels give hundreds of minutes of airtime to the CHP and MHP while completely ignoring other political parties,and” the RTanduK said.

SOURCE: Today’s Zaman